Wednesday, November 19, 2014

Belangkas SEIKO 200M_M796-5A10

 Bagaikan sepasang belangkas beromen di persisiran pantai...

 Itulah dia dua model terunggul berlainan spesis, sebelah kanan Seiko Scuba 200M yang jarang-jarang muncul di daratan, sementara yang kanan Casio diver 200m yang mana kedua-dua mempunyai beberapa fungsi bagi kemudahan para penyelam macam aku...err korang tentu pecaya kan? hehe.

 Kedua-dua model ini memiliki otak eletronik yang takde pada jam kunci/automatik, maka sebab tu jam-jam digital selalu dicemburui oleh jam-jam kunci.
 
 Terdapat sensor yang berfungsi sebagai hidung yang menghidu data-data sekeliling. Bau kentut je sensor jam ni tak boleh hidu (tak sanggup kut). Kalau le ada sensor bau tentu kita selamat dari terhidu gas-gas toksik yang selalu dilepaskan tanpa amaran, kan?

 Nak tau lebih lanjut keboleh sensor jam ni korang tanya le tuannya penyelam profesional Bro Muhamad Shah (duk depan tu). Sehari tak pakai jam Selam boleh lemas katanya haha

2 model ini mempunyai fungsi penting depth-meter untuk mengetahui kedalaman/tekanan air. Pada kedalaman tertentu alam akan berfungsi memberi amaran...uihh garang jugak jam ni ye.

 Beso, padan le garang...
 
  Tapi beso tangan aku lagi kan?
Memandangkan kita bukan penyelam maka semua kecanggihan yang terpapar pada skrin tersebut tak berguna kecuali angka-angka yang menunjukkan waktu, hari/bulan dan suhu aje.

 Bacaan suhunya boleh kita layan secukupnya. Kalau nak tau panas demam kepitkan aje jam dabak ni kat ketiak, tak payah kulum stick thermo lagi...kecik sangat, tak rasa apa hehe.


 Ingat digital korang ingat Casio aje, sebetulnya Seiko juga mengeluarkan banyak model digital, tapi sayang pasarannya agak terhad disini.

 Tahun 1980-an Seiko banyak mengeluarkan jam-jam digital sebelum pasaran ditenggelami Casio.

Maka kerana itu hari ini kemunculan Seiko digital di celah-celah kebanjiran Casio sangat memeranjatkan. ..aduhhh bahasa aku...Hantam aje la asalkan korang paham!

2 comments:

  1. hahahaha..xpe wak..sy paham..terima kasih atas penerangan wak..nicely done

    ReplyDelete