Friday, August 19, 2016

PONTIANAK MENANGIS...

Di suatu malam yang sepi ketika aku dipejabat sedang melukis kisah seram ni sorang diri tiba-tiba suara perempuan menyapa dibelakang aku, terkecut aku!. Bila toleh kebelakang ciss... kawan sekerja rupanya yang malu-malu tanya pasal kerja.
Apapun tu petanda baik, petanda bulu tengkuk aku masih berfungsi dengan sempurna hehe.

Kisah benar ini berlaku pada seorang kawan harulogi masa dia belajar di sebuah IPT di ceruk Pahang. Aku tak mau sebut IPT mana bagi menjaga anak-anak bangsa belajar dengan selesa.

Suatu senja dia berjalan kaki seorang diri menuju gerai makan yang letaknya jauh diluar asramanya. Dia keluar makan awal sikit sebelum gerai ditutup selepas isyak. Di kanan kiri jalan adalah pokok-pokok hutan dan bersemak kerana IPT tersebut memang di kawasan terpencil. Hanya sekali sekala kenderaan lalu.

Sedang dia berjalan itu sayup-sayup dia terdengar suara seolah-olah bayi menangis. Makin dia melangkah makin dekat suara itu yang datangnya di kiri jalan yang berpokok dan bersemak. Mulanya dia sangkanya mungkin bunyi anak-anak burung. Tapi langkah kakinya terhenti bila terdetik dihatinya...
"Bayi menangis...Mungkin orang buang bayi kut".

Atas sangkaan penuh simpati itu dia pun melangkah sambil mencari-cari arah suara itu, semakin hampir suara itu dari belakang sebatang pokok liar berdaun rimbun. Dari cahaya senja yang berbalam-balam itu dia pasti ada sesuatu dibelakang pokok. Bila melangkah lebih dekat lagi terlihat benda putih disebelah pokok besar itu. Bila dekat lagi nampak rambut panjang mengurai berjurai-jurai sambil merenggek seperti suara bayi. ".Ehh pontianak!" Dia terkejut dan seram sejuk tiba-tiba, lekas-lekas keluar ke jalanraya semula.

 
Orang tua-tua dulu ada berpesan jangan merayau waktu tengahari, maghrib dan tengah malam kerana ketika itu mahluk-mahluk sebegini berkeliaran. Wallahuaalam.

Hantu Pocong dan Hantu Kopek

 ZIMBE LIMITED EDITION!

 Penyu Siam ini hanya bertelur 1299 ketul aje. Dipasarkan dengan harga 2 kali ganda dari model biasanya.

 Bagi peminat-peminat Seiko model 'limited' sebegini memang seronok disimpan kerana sangat berbeza dengan model regularnya termasuk Turtle 'PADI'.

 Dari jauh saja nampak sudah gayanya yang berlainan, itu yang aku suka.

Model siam memang anggun bergaya.

DALIL

Dalil merupakan jenama yang popular sekitar 1970-an dulu. Model buatan Swiss ini agak unik kerana terdapat kompas solat ditengah dial.

 Model NOS (Mew Old Stock) yang mendakap tangan aku ni sangat cantik.

Terdapat 3 crown dimana 2 crown berfungsi untuk memutar 2 inner bezel.
1st world timer bezel dan 2nd bezel tulis beberapa kalimah suci - kalau aku tak silap la.


Hebat Dalil! Semua jenis dia keluarkan termasuk diver PVD.

Satu-satunya model diver yang lawa dengan crown dekat lug.

Bracelet asal aku simpan.

Kasi leather baru segak.

Friday, July 22, 2016

SELOKA HARULOGI

"Pukul berapa sekarang?"
Pernahkah korang tertanya kenapa dan dari mana perkataan PUKUL itu datang?
Haha... cuba korang fikirkan sejenak.

Dulu-dulu tok nenek kita takde jam untuk menentukan waktu. Nak tau subuh terpaksa tunggu ayam berkokok. Nak tau petang tengok ayam pulang ke reban. Kalau ayam sakit tekak atau sesat hutan tentu celaru jadinya. 

Jadi bagi menyelesaikan masalah itu mereka tak pakai khidmat ayam lagi, sebaliknya meka pakai PUKUL pulak. Segala aktiviti penting kampung seperti kenduri kendara, solat dan lain-lain dibuat dibalai raya/surau/masjid dengan pukulan tabuk/gong/kentong dan sebagainya. Begitulah asal usul PUKUL. Begitulah barangkali asal usul perkataan Pukul digunakan untuk waktu jam. Betul atau Tak? Emm entahlah, sebab itu hanya teori harulogi aku je haha.

HARULOGI PEMINAT JAM...

Zaman semakin maju, seiring dengan kemajuan itu adalah kecanggihan mesin pengukur waktu yang berdetik ditangan kita. Bermula dengan jam enjin kunci, enjin nadi/automatik, enjin bateri/quartz, kenitic, solar dan sebagainya. Walau pun begitu semua itu ada kesan kebaikan dan kelemah.

Jam kuasa nadi dulu-dulu orang kampung tak kenal perkataan automatik lagi. Jadi nak senang faham disebut aje ia jam NADI...pakai jam hidup, tak pakai jam mati. Sebab jam dapat tenaga dari denyutan nadi kita, Nadi sangkut jam pun sangkut hehe.


Satu lagi jam enjin kinetic. Jam jalan sentiasa walau tak dipakai, tak payah fikir nadi kita berdenyut atau tak. Tapi kalau jarum saat mula sangkut-sangkut tanda bateri/kapasitor kurang tenaga. Nak top-up power kena goncang jam beberapa minit. 

Nak power reserve cepat penuh goyang pinggul terus laju-laju ikut rentak dan irama...

 
...baru rasa happy haha.

Jam solar pulak lahir untuk mengatasi masalah enjin kenitic, tapi dia pun ada masalahnya.
Bila jam solar ditanggalkan ini pulak kesannya...


 Ni pulak kesan persekitaran bila pakai jam 'BERJENAMA' mahal. 

HARULAGI MENTACAP JAM

Ahh.. jam apapun tentu ada kesan baik buruknya. Apa yang penting kita terhibur dengan hobi ini.
Kelmarin aku dapat seketul lagi Seiko TUNA MONSTER model 50th anniversary. Garang dan bengis rupanya.

Besarrr..

Besarrr... Aku cuba tukar beberapa strap berbeza warna yang sesuai dengan saiz tangan aku kerana strap asal terlalu tebal dan panjang.

Satu pekara yang aku kurang minat adalah putih pada indek bezel seramiknya, indek bezel berwarna putih serupa indek dialnya, nampak terlalu seba putih, nampak semak pulak.
Untuk mengatasi masalah itu aku cuba warnakan indek bezel dengan warna lain supaya senang membezakan indek bezel dengan indek dial. Mudah aje nak buat.

Sediakan marker pen Sharpie (ikut warna kegemaran korang), tissu dan kanta pembesar (kalau korang masalah rabun dekat).

Warna putih indek bezel memudahkan kita mewarna dengan banyak warna yang kita suka.
Setelah beberapa saat hasilnya...

Tambah lawa.

Bertambah-tambah ganas lagi.

Selain merah kalau korang nak tukar warna lain pun boleh. Senang je, pergi kedai dan beli beberapa ketul lagi Tuna Monster untuk diwarnakan sesuka hati. Jangan risau nak warnakan kerana ia tak menjejaskan langsung ketulinan bezel.

....try kuning pulak hehe.

Biru pun cun

Oren

Dark blue

 
Dalam semua warna itu merah paling garang.
Selamat mencuba kawan...

Tuesday, July 5, 2016

ACARA akhir malam di Ramadan dolu-dolu...

Dolu-dolu sekitar tahun 70-an akhir Ramadan ditutup dengan aktiviti akhir yang paling mencabar dari malam sebelumnya, iaitu malam Lailatudodol, iaitu malam menjenang/kacau DODOL! Ini le satu-satunya kuih tradisional yang diserah pada kudrat lelaki. Kuih-muih lain macam kuih sempret, peyek, tumpi dan lain-lain itu kerja kaum ibu.

Pakcik-pakcik dikampung menunjukkan kejantanannya dengan menjenang dodol kerana ia perlu dikacau selama 8 jam dengan kayu sudip gergasi sebelum masak sepenuhnya, ada pusingan tertentu ia perlu dikacau laju2, makin pekat dodol makain berat! Sekarang aktiviti menjenang dodol dah makin pupus.


Esok Hari Raya bakal bergema disurau dan masjid takbir raya. Pagi-pagi kita berkumpul di masjid atau surau beramai-ramai mengalunkan takbir raya. Tanda kemenangan melawan hawa napsu sepanjang Ramadan dimana kita bertahan dari makan, minum dan berkaroke...

Satu hari di hari raya yang mengHARUkan...

 (Bole jadi wak rasa pegang mikrofon karoke... hai wak, wak)

Bagi peminat jam pastinya raya tak sempurna tanpa ditemani koleksi tersayang.
Ada beberapa koleksi pasti dibawa untuk menjadi penyeri pakaian raya.

Layan wak!














Akhir kata di bulan mulia ini buat kekawan semua...
MAAF ZAHIR BATIN dan SELAMAT HARI RAYA

Monday, June 27, 2016

'VAN 'PUTIH' MUNCUL LAGI!!!

Van putih memang misteri sehingga kini, kerana  kes-kes penculikan kanak-kanak sekolah dulu dikaitkan dengan penglibatan van putih. 

Dolu-dolu dalam bulan posa van putih jugak menjadi igauan, terutama pada mereka-mereka yang ponteng posa. Pihak penguatkuasa agama akan tangkap meka yang tak posa dan angkut mereka ke jabatan ugama menggunakan van jenazah. Di sana mereka akan diberi tazkirah.

Mengangkut orang yang tak posa dengan van jenazah juga bertujuan untuk memberkan keinsafan pada orang ramai tentang kematian.
Jadi, lagi ramai tangkapan kes ponteng posa lagi banyaklah van jenazah diperlukan.

 
 Kalau semua van jenazah sibuk angkut orang tak posa aje maka terpaksalah para jenazah hari tu guna pengangkutan awam untuk ke kuburan.....

 ishh nayaaa...

OMEGA!
Walaupun aku pengemar Seiko (kerana 85% koleksi aku adalah Seiko) namun beberapa jenama Swiss sangat-sangat meruntun kalbu. Merenung beberapa model dressnya ditangan kekawan hati mula tertawan.

Biarpun tua aku suka tengok 'gaya mahal'nya.

 Model Constellation ini sangat bermutu kerana mencapai pensijilan 'Chronometer'. Kerana perkataan tersebut melonjaklah harga dan nilai buruannya. Mana-mana Chronometer dari model Swiss maupun Jepun memang bermutu.

 Apatah lagi model Constellation yang mempunyai ring 'ulat gonggok' seperti gambar. Kerana ring tersebut ditatah dari logam emas putih.


 Tengah glass ada logo..ketulinan masih terpelihara.

 Kilauan emas putih (white gold) lebih menyucuk mata berbanding kilauan st.steel.

 Dial texture yang cantik, mungkin dari logam platinum juga.

 Ada beberapa versi berbeza, model2 Contellation memang unggul.
Bawah dari model Constellation adalah Omega Geneve.

Sepasanga Geneve yang simpoi.

 Kaki lug yang kecik dengan dial penuh begitu disenangi pandangan.

 Genama unggul dengan gaya ringkas dan santai.


Model-model dress swiss sangat aku minat, apatah lagi kalau dapat kondisi yang bersih sebegini, buruk tidak bersih sangat pun tidak. Auranya begitu terasa sekalipun hanya pandangan sahaja.

Raya dah nak dekat, jadi kepada kekawan semua yang mengenali aku samada jauh atau dekat aku hulur keampunan jika sepanjang aku berblog ni ada pekara-pekara dalam seloka tulisan/posting aku yang menyinggung perasaan.

Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin.