Tuesday, January 29, 2013

Bertandang ke Garage Sale Anggerik Mall Shah Alam.

 Ahad lepas aku sempat bertandang secara mengejut ke Garage Sale di Anggerik Mall Shah Alam. Rupa-rupanya dah setahun aktiviti jualan berjalan disitu pada setiap hujung minggu, dan kelmarin pihak penganjur mengadakan majlis ulang tahun pertamanya.

Tapi sebelum itu aku nak kasi ingat korang tentang alat bernama 'KENTUNG'. Masa aku kecik-kecik dulu alat ini tergantung di masjid kampung. Ia diperbuat dari kayu yang dilubangkan ditengahnya dan digantung di luar masjid.

 
TUK!......TUK!....TUK!...TUK!..TUK! TUK!. Bila kentung ini dipalu itu petanda ada kematian di kampung, maka datanglah penduduk kampung ke masjid berkerjasama menguruskan. 

Kentung ini dipalu hanya pada siang hari, seawal-awalnya adalah ketika waktu subuh. Maka kalau ditengah malam  sayup-sayup terdengar bunyi kentung dipalu itu pasti meremangkan bulu tengkok. Tu sebab masa kecik-kecik dulu kalau potong rambut aku minta Wak Man cukur sekali bulu tengkuk hahaa....

Sambil menjamu selera apa kata kita dengar lagu versi originalnya dari kumpulan Panca Sitara berjudul AKU DEBUK (klik jer)

 

Garage Sale Anggerik Mall Shah Alam.

 Tak tau pulak aku di sini ada aktiviti jualan hujung minggu serupa di Amcorp Mall. Aku sampai sekitar jam 3 petang.

 Walaupun tak sebesar Amcorp namun longgokan barangan terpakai disini mampu merabakkan poket.

Satu-satunya garage yang menarik perhatian aku! Di kendalikan oleh Al-Hakim dan Azri! Jam apa depa bentangkan tu? Nanti aku tengok...

 Fuh! Kalau tak beli pun hati puas dengan membeleknya aje! Bukan senang nak jumpa koleksi-koleksi unik sebegini.

Banyak barangan lain yang diperagakan, murah-murah.

 Omega Seamaster! Nak kering biji mata kerana lama sangat menatapnya haha. Sekian banyak Omega namun model military ini sangat aku suka.

 Tissot sub-second!

Satu lagi spesis sub-second yang keluar dari petinya.

Longines Legend diver! kelemasan aku menatapnya.

'Sesekali ku rasa teringin, melewati hati mu yang dingin, mendengar keluh kesah semenjak ku kehilangan mu....' Lagu nyanyian Shima, begitulah senikata yang meruntun kalbu bila aku menatapnya...

....'Tiap kali ku cuba hampiri, makin deras degup jantung ini...' dab dub, dab dub, gedebukkk! Aduhh...memang lawa.

Tak tertahan melihat pembentangan model-model hangat aku bersiar-siar sekeliling sejukan perasaan...Ahhhh

Wow! Kereta tank klasik yang pernah berjasa membenteras komunis! Ini mainan anak-anak orang kaya zaman aku kecik-kecik dulu. Tak serupa mainan sekarang mainan dulu-dulu diperbuat dari besi, tahan lama dan tak lut peluru!

  Dua jam  bersiar digerai-gerai jualan sempat juga anak aku menyambar barang 'keperluannya'. Balik  rumah aku minum petang di luar...

...duduk bersama keluarga sambil merehatkan Oris pointer date 'XL' yang mengurus waktu ku disepanjang berada di Anggerik Mall tadi.

3 comments:

  1. Anonymous3:56 PM

    bang baju mana...
    ada dalam keta...dh naik patina dh...
    hahaha

    ReplyDelete
  2. Bekkk... jam Omega Seamaster 30 tu kompom 'janda' aku daaa... taukeh tu beli dari Zack! he he... pusing2 ikut mana pun sure jumpa...

    ReplyDelete
  3. 'baju dah nai patina...' mcm pernah dengor skrip nih haha. Bro radzi, jam omega mmg perangai cam tu, suka pindah randah haha.

    ReplyDelete