Saturday, September 8, 2012

RADO PURPLE HORSE, SEBUAH LAKARAN HIDUP...

Tic-tac-tic-tac....tiba-tiba jantung aku berdetik kuat macam jam kunci lama.  Memang pun, sejak kebelakangan ini tangan aku mula letih asyik menghayun jam baru/moden aje, namun bila terpandang seketul RADO PURPLE HORSE jantung aku berdegup macam kuda belari.


Kelmarin masuk kerja jam 4 petang bos panggil aku "San, you banyak kerja tak? Kalau tak boleh tolong sketch untuk page one cover? jam 5 nak bawak meeting la" katanya. Seperti biasa walaupun aku ada kerja tapi bila ada kerja lebih penting ni aku akan jawab "I takde kerja, page one apa mau?" jawab aku.  
"Gambar foto takde yang sesuai, dan kalau adapun kita mungkin tak boleh gunakan jadi I mau you buat sketches, dummy page one ni I nak present kat meeting jam 5 ni" katanya... Situasi sebegini memang biasa buat aku dimana aku selalu berdepan dengan keangkuhan masa!

Disinilah pengalaman yang ada memberi aku keyakinan, meja kreatif perlu dibentang dan pikiran diajak berbincang ... Disini daya imaginasi menjadi kertas lakarnya.

Tiada lain hanya RADO, model klasik ini masih berupaya pancutkan bisanya ke mata... errr

Hebatnya, barang lama ni masih mampu beraksi! Nak tau apa rahsianya maka aku  kepak belakang...

Tu dia... kuning macam isi durian tembaga! Nak aje aku buka sentiasa enjinnya untuk menikmati irama gerak nadinya ini.

Meeting selesai jam 8.30 malam bos bagi tau aku lakaran aku untuk page one diterima. Bermakna aku hanya ada 1 jam 30 minit untuk siapkan lakaran lengkap untuk page one esok. Dalam ruang masa yang kecil itu apa yang aku ukur adalah apakah teknik yang pantas dan sesuai, sia-sia aje jika lukisan cantik tapi siap diluar tempoh masanya dan begitu juga sebaliknya. 

Spesis 'ROLEX' yang sangat popular di pantai timur yang dulu kurang aku gemar memakainya...

Tapi kini lain pula, mungkin itu petanda perubahan usia aku yang memberi kesan.

Case back gambar kuda laut, bukan jentik-jentik nyamuk ye...

Best, date warna merah.

Yang paling istimewanya SAUH di tengah cermin masih jelas kelihatan.

Aku lebih bersedia memakaikan tangan dengan jam-jam vintaj yang sikit lusuh sesuai pada usianya, tapi tak terlalu lusuh seolah-olah jam berusia melebihi usia sepatutnya. 


RADO nama paling utuh dikalangan jam-jam lama!

Akhirnya siap, teknik lakaran tangan lebih cepat dan mudah diterima. Ia memberika daya imaginasi yang tinggi pada pembaca berbanding gambar foto (hiasan). Sebuah 'lakaran hidup' yang memberikan pengaruh emosi sebagaimana mendengar detikan jam RADO ditengah malam sunyi...tic-tac-tic-tac tic-tac-tic-tac tic-tac-tic-tac...

..detikan yang menghidupkan kenangan..

No comments:

Post a Comment