Tuesday, July 24, 2012

HOROLOGY bikin HARU LAGI!

Bagaimana aku boleh jatuh cinta pada Samurai?

Pada awal 2008 jam 12.00 malam di Keramat  Selangor, ketika aku berurusan membeli seketul 6309 dengan seorang penternak tiba-tiba dia sebut "Fuh! ...jarum saat Samurai memang cantik....bla bla bla..." aku teringat sesuatu! Apa lagi esoknya aku berdesup ke sebuah kedai di Kuala Lumpur, disitulah seketul Samurai (st. steel) aku nampak setahun sudah, alhamdulillah...masih ada di kedai itu. Apa betul jarum saat Samurai cantik?...


Ye, jarum samurai (st. steel) memang mengerikan...macam tombak Samurai yang berdarah di hujungnya. Maka versi st. steel ini yang pertama aku miliki.

Tapi aku tak berhenti di situ, dari kaji selidik aku rupa-rupanya ada spesis samurai kelahiran Jepun yang tak masuk Malaysia! Iaitulah Samurai Titanium JDM! Aduhai..Haru lagi! 

Puas aku cari merata Malaya akhirnya penghujung 2008 aku jumpa di mudah.com! Tanpa fikir panjang aku buat temu janji dengan si penternak, nak jumpa jam 8.00 malam di Kuala Lumpur, sedang asyik membalas sms dengannya di tepi jalan tiba-tiba handpon aku di ragut mat rempit...aduhhhh. Baru petang tadi aku labur rm1.3K malamnya pula habis lebur semua. Tak mengapalah, mungkin rezki aku hanya sampai disitu. 

Syukur...pagi esoknya kami bertemu dan aku berjaya memiliki seketul Samurai Titanium yang anggun dan bergaya.

Separuh lebih ringan dari versi st. steel. Mungkin korang bertanya kenapa aku memilih kereta kebal sebagai latar belakangnya? 

Haha kerana kedua-dua model ini serupa, kebal dan kalis asakan dan serangan.

Rekabentuk yang matang bagi sebuah jam diver.

Sungguhpun nampak moden ia masih di selaputi gaya ketimuran.

Lug atau 'kaki' jam yang besar! Serupa seiko Sumo!

'Bunga' ring bezel yang halus, selain Seiko samurai  bezel Alba mantaray juga serupa ini.

Zulu, nato, leather semua boleh masuk!

Nak nampak sikit garang elok dikenakan dengan zulu belang oren.

Kalau diberkan 5 pilihan jenama/model untuk dipakai... 1,2 dan 3 aku pilih samurai.

Rasanya orang ramai masih agak fobia dengan Samurai ni...

...apatah lagi mereka baru saja digemparkan dengan kejadian amuk dengan samurai baru-baru ini... Kalau keluar  berjalan dengan Samurai mungkin berlaku HARU LAGI...errr


1 comment:

  1. sedap lemak berkrim jam ni, disukai ramai..

    ReplyDelete