Wednesday, May 9, 2012

America pitbull... BULLHEAD lagi ganas!

Ahad kelmarin ketika nak keluar membawa anak-anak bersiar di pekan aku terfikir kejap depan pintu sambil lihat EPOS di tangan. Dah seminggu aku pakai, tukar lain la. Aku buka koleksi memilih dan mencari jam yang lebih memberikan mod untuk bersiar-siar nanti.

...haa jumpa dah, BULL! bukan America pitbull yang ganas tu, tapi Japan Bullhead yang lebih bengis lagi, nampak bodo tapi ganas...

Mengikut ceritanya nama BULLHEAD ilham dari lembu tanduk! Siapa manusia pertama yang memberi gelaran itu masih misteri sampai kini...

...Cuma tanduk bull jepun agak tumpul dan kontot... tang mana ganasnya? emmm...

 Apapun dik kerana maukan kelainan yang ekstrem maka Seiko bullhead ini menjadi pilihan ku. Kerana dibawa kemana aje bullhead dengan tenang meragut tumpuan dan pandangan keliling.

Terbukti semalam apabila bullhead brown ni meragut pandangan seorang tokey kedai katanya... "WAA, ini (bullhead) betut-betut cantik ..." aku dah agak dahhh...

.... nampaknya bullhead ini rajin 'menegur' orang keliling...hehe

Suatu hari di lampu trafik merah seorang lelaki memandu Limboghini disebelah kereta aku, pada mulanya aku berperasaan lelaki didalamnya "Megah dan bangga tentunya dia". nak tengok kereta dia aku segan namun tanpa sedar aku asyik melihat kecantikan keretanya tu. Akhirnya aku sedarkan sesuatu dan ucapkan Alhamdulillah dan terimakasih pada lelaki itu, kenapa? Sebab: Diskeraanakan 'pengorbanan' dia lah aku dan yang ada disekelilingnya dapat melihat live kereta sport lagenda itu. Soal bangga atau megah itu lumrah manusia. 

Begitulah semangat yang nak aku kongsikan bila memakai atau siarkan koleksi-koleksi sebegini, tak le begitu hebat tapi cukup memberi kepuasan batin bagi sebahgian peminatnya.

Seiko chrono yang paling aku minati selepas UFO dan PANDA. Boleh dikatakan kesemua model chrono 6318 Seiko menjadi buruan belaka, termasuklah JUMBO, CALCULATOR, BIG BLUE, TOKEI ZARA dll.

Semua bullhead ini kelihatan bersih kerana telah melalui proses baik pulih yang menelan kos. Model-model vintaj seperti ini mempunyai nilai ekslusif yang tinggi.

Bullhead hanya terdapat dengan dua versi, iaitu hitam dan coklat. Yang coklat popular dalam pasaran Jepun.

Fish bone! bagai isi dengan kuku kalau sebut saja bullhead mesti breclet inilah pasangannya. Namun fishbone breclet hanya untuk model coklat (kalau tak silap). Dan aku temui 2 jenis fishbone seperti gambar atas.

Dengan melihatnya saja korang dapat mengagak beratnya... berat mata memandang.

Kebanyakan jam-jam chrono lama mempunyai ring bezel tachymeter diluar yang nipis, macam jam diver.

Semenjak kebelakangan ini spesis bullhead semakin menghangatkan, tak tau kenapa fenomena ini tiba-tiba belaku, semalam aje 3 penternak bertanyakan aku. 

Model-model sekarang ini bukanlah murah, aku pun bukanlah berduit untuk kumpul spesis ini, cuma MINAT menjadikan aku berani perabih duit untuk kepuasan diri dan orang lain...
"Kepuasan orang lain? Apakah aku beli untuk kepuasan orang lain?" mungkin korang bertanyakan itu.

YA, sepertimana cerita Limboghini juga, dan bagi aku setiap suatu yang kita miliki ada bahagian 'milik' orang lain juga, cuma pemilikan itu berbeza sifatnya. Contohnya kereta yang kita beli, apakah tiada orang lain yang dpat feadah darinya? Selain kita (yang dapat feadah secara langsung) isteri, anak, pihak bank, bengkel, pengusaha petrol pam juga mendapat faedah dari pemilikan kita tu...

2 comments:

  1. Best pakai jam ni, senang nak tekan push button berbanding push button pada pukul 2 dan pukul 4.. tak caya, cuba lah tekan.. ehhe!!

    ReplyDelete
  2. setuju sangat. aku rasa gempak bila pakai

    ReplyDelete