Tuesday, May 15, 2012

Orient 60th...

Tak silap aku, jam ni aku beli pada bulan RAMADHAN 2010. Ketika disebuah kedai jam entah kenapa pandangan aku terpaku pada seutas jam berdial putih ni. Menarik nampaknya tapi bila pandang dekat nampak '60th Anniversary' pada dialnya ia bertambah menarik untuk aku dekati.

Keluaran semula model 1950! NOSTALGIA silam memang segar sepanjang zaman. 

Glass sebegini menyumbangkan pemandangan dial yang sangat menarik pada sesebuah jam (klasik).

Sekarang ni payah nak jumpa model-model baru Orient yang berkenan, dalam 100 mungkin hanya 1 yang aku minat, Citizen pun sama....atau aku dah taksub dengan Seiko?

Beberapa minggu lepas ada seorang tokey kedai  jam tanya aku "Lu ada simpan Orient anniversary?" 
"40th atau 60th?" tanya aku 
"60th laa...40th wa ada, kalau lu ada kasi jual sama saya" hhehe tokey pun terlepas. Memang pun, tak ramai yang sempat sambar model ni, jumlah terhad dan hanya bertahan selama 2/3 bulan diruang kedai.

Orient sejak 1950 (enjin kunci ) dah ada power reserve indecator!, canggih tuu!

Dial putih...biasanya jam dress sesuai cantik dengan dial putih, bahkan sebarang calar kecil di glass bisa 'ditelan'.

Bisikk nadinya boleh didengari lebih 50 jam walaupun indek power reserve tulis 40 jam je.

Crown 'gear' yang mudah diputar.

Glass cembung dan jarum runcing.

Hanya ada 1500 utas tersebar diseluruh dunia dan aku yang ke-603.

No comments:

Post a Comment