Tuesday, October 11, 2011

LACO

German mempunyi ratusan jenama jamnya sendiri, tapi jarang jumpa dipasaran sini. Nama-nama jam mereka ni pelik-pelik belaka seperti Ruhla, Junghans, Junkers, Kadloo, Kronsegler, Kurth dan yang menambat tangan aku kali ini adalah Laco...

Laco type b mempunyai dial mirip meter kapalterbang lama dengan nombor indek berlapis. Setiap jarum ketara panjang/pendeknya mengikut saiz diameter indek masing-masing, dan jarum saatnya tersangat panjang! Nasib baik  'kipas' pesawat Laco ni diputar enjin berkuasa Miyota.

Kehijauan yang menampakkan gaya klasik military. Untuk menampakkan mode berbeza aku gayakan dengan zulu berbeza warna (sila lihat peta dibawah).

ijau taik lembu...

...kelabu taik hanjing

...dan oren.

Agak besar jam dan agak semak dengan garis dan nombor, kekadang payah nak tengok waktu paparannya.

...dan strap asal yang tebal gila, butang dua kat pangkal tu aku tambah tak kenan.

Aku bubuh tali biasa je.. kelihatan lebih santai.
Strap biasa ni lebih selesa, lembut buat tangan aku yang kurus ni. 

Sebut betul betul...
LACO (Koleksi peribadi ye)

1 comment:

  1. Anonymous3:30 AM

    ada jual jam tangan ni?

    ReplyDelete