Monday, October 5, 2009

Zeppelin 200ATM...

Kapal udara Zeppelin Hindenburg
Kapal udara LZ-129 Hindenburg merupakan pesawat terbesar yang pernah dibangun pada saat itu. Pesawat itu dinamakan menurut Presiden Jerman Paul von Hindenburg sebagaimana kebiasaan untuk menamakan semua kapal udara Jerman dengan nama lelaki.

Kapal udara LZ-129 Hindenburg menggunakan rancangan terkini dengan menggunakan aluminium, berukuran sepanjang 245 meter, diameter 41 meter, dan mengandung 211.890 meter persegi gas hidrogen dalam 16 kampit atau sel.

Kapal udara LZ-129 Hindenburg mempunyai daya angkut 112 ton, mempunyai empat mesin diesel berkekuatan 1100 tenaga kuda dengan kecepatan 135 kilometer per jam. Hindenburg mampu membawa 72 orang (50 orang jika menyeberangi Samudra Atlantik) dengan 61 anak kapal.
Kapal udara LZ-129 Hindenburg mempunyai bentuk yang licin dan menarik. Untuk mempertahankan bentuk yang aerodinamis, bagian penumpang terletak di dalam kantong udara dan bukan di luar. Hindenburg dilapisi dengan kain kapas yang disapu dengan campuran varnis selulus dan aluminium. Hindenburg dibangun oleh Luftschiffbau Zeppelin pada tahun 1935 dengan nilai £500.000.

Kapal udara ini terbang buat kali pertamanya pada Maret 1936 dan mencapai catatan menyeberangi Samudra Atlantik sebanyak dua kali dalam masa lima hari, 19 jam, 51 menit pada bulan Juli 1936. Hindenburg seharusnya diisi dengan gas helium tetapi embargo militer Amerika Serikat terhadap helium memaksa Jerman menggunakan gas hidrogen yang mudah terbakar sebagai gas pengapung.-Wikipedia
Dari sejarah hebat dan tragis tu lahirnya jenama jam Zeppelin... nama yg cantik untuk sebuah jam.

Zeppelin, 'pesawat ' buatan Germany ni dipancu enjin Swiss ETA 25j.
Bezel leper macam....

.... Leopard 2 (Germany- the best tank in the world)

....jadi dia lain sikit dari yg lain.

Memang lain macam. Pernah nampak spesis ni?... depa klon gajah ngan kambing, gila perang tul...

Diver 200 atm, crown skru.
Teknologi tube light! terang terus menerus tanpa bantuan cahaya luar.

Glass saphire memang agak berkilau, susah sikit nak snap gambar...

Ha ha...Casing diver yg kukuh diperkasa lagi dgn sapphire crystal!

Kukuh dan sehebat Panzer yg merempuh eropah masa perang dunia dulu...

Diantara bezel hitam dgn glass dipisah oleh ring halus st steel yg berkilat ataupun dalam bahasa Germannya digelar Tembok Berlin. ...err hantam aje la labuuuu.


Logo klasik Zeppelin ni lawa beb. . .
2 tahun yang terlampau aku dah tengok jam ni, tapi kurang berkenan.

He, he syok jugak pakai jam yg tak ramai kenal....syok sendiri.

3 comments:

  1. Kalaulah jarum dia pakai trigalight mesti lagi best. Sayang tul, jarum cuma luminous marker. Pelik aku pasai pa depa tak boh trigalight tu.

    ReplyDelete
  2. Jangan tamak-tamak, redo le dengan apa yg ada... kan ustaz? hehe

    ReplyDelete
  3. Huhuhu.... insaf... isk

    ReplyDelete