Saturday, September 10, 2016

SEMANGAT SAMURAI BIRU

Bertahun-tahun aku hidup bergelumangkan seiko baru inilah pertama kali spesis biru ini menyerah kalah. Aku teringat cerita seorang askar Jepun yang bersembunyi selama 30 tahun di hutan Filipina kerana menyangka perang dunia ke-2 (1944) belum tamat. Alkisahnya kewujudan askar Jepun bernama Onoda bersama 2 kawannya itu dikesan pada 1972 setelah berlaku berbalas tembak dengan tentera Filipina, 2 kawannya mati sementara dia berjaya lari bersembunyi.

Akhirnya insiden itu sampai kepada kerajaan Jepun. Lalu Jepun terpaksa menghantar wakil tenteranya untuk memujuk dan memberitahu kawan-kawan mereka dah lama menyerah dan balik Jepun.Setelah dipujuk dan ditazkirah panjang lebar barulah Onoda keluar hutan dan pulang ke Jepun.

Menurut Onada dia dan 2 rakannya ditugaskan sebagai perisikan oleh komandernya. Mereka dah diprogram bersikap seperti pahlawan Samurai dimana tak akan menyerah kalah dan sanggup bunuh diri untuk memilihara maklumat rahsia.

Begitulah darah setia dan berani Pahlawan Samurai Jepun yang aku warisi melalui Samurai biru ini.

 
Calar balar tanda perjuangannya yang penuh kental.

Sungguhpun begitu jenteranya setia berdetik dengan cemerlang.

Sekalipun badanya penuh luka calar balar ia sungguh membanggakan aku.

Aku cuci daki-daki yang ada.

Tukarkan bajunya

Dan sangkut kat tangan


Fuhh...The Last Samurai dibumi Malaysia.

Tali getah pun masukkkk.


Sumo dan Samurai= SUMORAI

Lengkap sudah koleksi Samurai.

 Pada kekawan semua aku ucapkan SELAMAT AIDILADHA.
Semoga korban kita diterima Allah...AMINNNN

No comments:

Post a Comment