Friday, January 22, 2016

MARK TWO DAN LORI HANTU!

Sedih sungguh bila mendengar berita 2 anak sekolah maut di rempuh lori hantu minggu lepas. Lori hantu adalah istilah untuk lori yang diguna hanya dalam kawasan projek yang tak mempunyai apa-apa insuran atau cukai jalan. Salah jika diguna atas jalan raya.


Mau pun lori hantu atau tak apa yang penting sikap pemandunya, kalau pemandunya bawak macam hantu diatas jalan raya memang hantulah lori tu.

La ni lori hantu mula ditakuti ramai sebab dah ada yang menjadi mangsanya, dan baru mereka tau kenapa dinamakan ia LORI HANTU.


RAJA JALANAN ERA 70-an
 Petang yang nyaman, kelihatan ayam-ayam berehat dibawah pokok rambutan yang rendang setelah kenyang meraih dari hasil mengais. Di anjung rumah kucing-kucing aku sedang tidur. Sekali sekala daun-daun berterbangan di halaman rumah ditiup angan petang. Tiba-tiba suasana damai itu dipecah oleh satu bunyi yang sangat bingit tapi merdu. Bunyi dari RXS100 yang membelah tengah kampung dan meninggalkan dijalan kepulan asapnya yang harum.

Tahun 1982 model lagenda itu sangat digilai muda-mudi kampung.

 Hampir 40 tahun berlalu... Kelmarin aku nampak mesin lagenda itu disebuat setesen minyak. Tanpa segan aku menyapa gang-gang RXS ini.

 RXS atas tu model pertama kalau tak silap. Lampu bulat. model selepasnya lampu kotak.

Dan ini pula model terkemudiannya, ada cover lampu belakang yang menambah cantik bahagian lampu belakangnya. Begitulah sikit kisah model lejen yang aku tak sempat merasainya kerana masih bersekolah lagi.

Omega Mark II

Model-model 'MARK' memang digilai ramai penternak Omega chrono.

Racing dial macam ni lagi payah jumpa.

Koleksi seorang kolektor di pinggiran kota.

Sporty!

Walaupun aku tak begitu kenal dan arif dengan model klasik ni namun tangan aku cepat mesra mesra dengannya. Nasib baik mahal, kalau murah terus aku bawak balik je.

 Jam lama sangat berbeza gaya persembahannya. Kepuasan yang tak dapat dijelaskan dengan kata-kata.

Kemunculannya dikhalayak dunia moden pasti menjadi tumpuan...

Sebagaimana juga jentera RX ini.

No comments:

Post a Comment