Saturday, June 27, 2015

PUASA...

Puasa adalah rukun Islam ke-3 dari 5 rukun wajib. Puasa adalah meninggalkan makan dan minum di siang hari serta memelihara dari pekara yang membatalkan. Wajib berpuasa bagi yang upaya keculi mereka yang uzur, bukan buat2 uzur la.

Yang ' betui-betui uzur' akan disorong masuk ke dalam...

... van jenazah dan dibawa ke pejabat agama untuk suap dengan nasihat.
Selamat berpuasa kawan, semoga diberkati Allah.

 Sejak mutakhir ni aku disogok dengan beberapa model 'NOS' (New oLD sTOCK) dari beberapa rakan kolektor. Ada sesetengahnya tu membuatkan aku teruja bila terpandang dengan mata kepala sendiri, kalau setakat gambar memang aku tak goyang dan dengan hormat aku tolaklah dengan dua belah tangan, tapi bila depa pampang jam depan mata aku angkat dua2 tangan...huhu

Jam-jam tahap NOS biasanya model yang dah 'ketinggalan', maka itu kemunculannya ditengah-tengah kecanggihan dunia harologi kini amat terasa kelainan dan keterasingannya.


 Lihat saja Orient Swimmer ni yang tertulis perkataan 'WATERPROOF', istilah kuno yang jam-jam era 1960-an sebelum ia ditukar kepada perkataan WATER RESIST'.

 Label kertas masih ikat lagi,

 Orient, bukan calang-calang jenama. Kita tak kenal sangat kerana banyak model-model hebatnya dikerah kepasaran barat selain Jepun sendiri. Rasanya 1960-an hingga 70-an kita masih memutar jam-jam kunci. Jam-jam automatik dianggap canggih dan disebut ia 'jam kuasa nadi' yang pada fikiran orang ketika tu jam itu mendapat tenaga penggeraknya dari urat nadi di tangan haha.

 Jam-jam dress tak perlu lume pada indek-indeknya, ini aku setuju.

 Dan sangat cantik dengan tali kulit.

 Plastik biru dah lekat abis, tak perlu tanggal bagi memelihara kesan sejarahnya.

Kat tengah-tengah ada 'EG'... berkaitan kualiti agaknya.

 Sejukkan mata dengan kelembutan rekabentuknya, selalu dengat jam diver nanti orang kata kita ganas pulak haha.

 Jarum saat merah.


Supaya tak gaduh crown dan push button diasingkan, tradisi kebanyakan jam Orient yang aku jumpa. Kerja lebih mudah bila nak tukar haribulan.

Kemas

Serta mencerminkan pesonaliti...

No comments:

Post a Comment