Sunday, July 6, 2014

PUASA bersama UFO...

Aku berpuasa SETENGAH hari setiap hari sehingga habis 30 ramadan, setelah di hitung (1/2 X 30=15 hari), jadi aku berjaya berpuasa ramadan 15 hari, begitu cara aku berpuasa masa kanak-kanak dulu. Sebagai ganjarannya mak aku kasi RM15 sebagai duit raya.

Hari pertama berpuasa begitu mencabar iman di perut. Mak aku pun risau sebab aku yang cergas macam lipas kudung tiba-tiba telepek macam kucing sakit.
"Boleh tahan tak? Kalau tak tahan puasa setengah hari je" Offer mak aku haha.

Aku tak kisah, tapi kucing-kucing aku tu, kesian depa....

Alhamdulillah, sungguhpun begitu kucing-kucing aku sangat memahami aku dengan sama-sama merasai lapar puasa, tapi kalau dengar bunyi periuk kat dapur semua lesap tinggalkan aku keseorangan...cisss.

Nak cerita sikit pasal UFO (sebab aku baru dapat seketul Seiko UFO kelmarin sebelum Ramadan).
UFO, walaupun tak pernah jumpa aku sangat suka mengikuti kisahnya. Pekara yang paling aku minat tentang UFO adalah 'piring terbang'! Budak-budak katakan.
 
Tapi susah betul nak dapatkan mainan 'piring terbang' di kedai.
Rupa-rupanya kat dapur banyak...

UFO menyerang bumi! Best zaman kanak-kanak dulu. Takde masalah, apa saja boleh jadi bahan permainan.

Suatu hari dihari raya kekawan aku buat demo UFO terbang! Mana le idea dia tiru ...
Gunakan kertas suratkhabar, puncut tiap punjuru dan bakar serentak. Masa api marak membakar suratkhabar tu akan naik kelangit dengan bercahaya...waw!

"Apa le punya pengecut ko ni Abu, tak payah le tutup telinga! aku bukan bakar mercun pun!" Si Abu tu, suka mercun tapi bila kita letupkan dia tutup telinga, rugi aje...

Dari mana pula model 6138 ni mendapat gelaran UFO?

Mana bahagian yang menyerupai UFO?

Puas aku belek dan kaji selidik. Akhirnya aku setuju dengan pendapat seorang teman...
"Bentuk casingnya yang bulat macam piring terbang dengan bezel ada bulatan merah berbintik macam neon lampu UFO". Memang unik!

"Bro tu pakai Seiko UFO la" Terdengar dua orang belakang berbisik ketika aku naik tangga bergerak di sebuah shopping mall, kata kawan aku yang pernah membawa UFOnya bersiar-siar.

Sememangnya bentuknya mencuri perhatian sesiapa yang memandangnya...

...mungkin design klasik ini sudah terpisah jauh dari generasi Y kini. Sehingga ada diantara mereka yang pertama kali melihatnya menyangka ia design 'baru'. Apapun inilah jam untuk menjaga waktu berbuka aku haha..
Kepada kekawan semua aku ucapkan 
SELAMAT MENJALANI IBADAH MULIA,
SELAMAT BERPUASA!

No comments:

Post a Comment