Monday, January 13, 2014

BANJIR LAGI! RUGI LAGI!

 Banjir merosakkan jiwa dan harta benda. Bila tengok banyak kereta tenggelam banjir aku terasa rugi sesangat. Terbayang banyak duit perhabis untuk membaiki seluruh kerosak enjin dan litar2 elektroniknya. Lama aku fikirkan bagaimana nak membantu para penduduk yang tinggal di kawasan berseiko maap..berisiko) banjir menyelamatkan kenderaan tersayang dari menjadi tukun banjir.

Jadi apa kata korang cuba resipi aku ni hehe!:
Bahan-bahannya pun mudah iaitu, selonggok batu bata dan dua keping papan beruti.
Caranya, tengok model yang berjaya disiapkan dalam gambar dibawah ni.

 Dirikan batu bata tinggi beberapa kaki kumdian letakkan papan beruti condong meninggi macam tu.
 Masa hujan makin lebat tu jangan mengada nak cuci kereta macam jiran sebelah tu...elehh eksyen nak menunjuk kereta baru la tu.

 
Kalau hujan tak mau berhenti, bomoh hujan pun basah kuyup boleh le laksanakan langkah seterusnya. Iaitu pandu kereta pelan-pelan mendaki papan beruti itu dengan bahagian enjin duk dibahgian tinggi. Jadi kalau air naik kereta tak tenggelam semua. Hanya tenggelam belakang aje, bahagian utama enjin dan dashboard selamat, kerana bahagian ini sangat mahal kos pembaikanya.

 
Selepas hujan berhenti maka berdoadan bersyukurlah $$$ selamat.. Jadi bila banjir surut kita hanya cuci bonet dan kerusi aje.
Tapi jangan silap macam pencinta kereta klasik Waksegan ni...

 ...lupa kereta Volkwagen enjin duk belakang... Aduhhh (tu la, dia pun satu dengki ngan jirannya tu)
Walau apapun, SELAMAT MENCUBA!

 Aquadive, satu-satunya spesis banjir.

 Hanya 150 ketul yang bertaburan di muka bumi.

  Serupa volkswagen jam ni enjin duk belakang.

 Ketebalan jam ni 20mm!

 Glass sapphire 0.5cm!

 Malam takde masalah.

 Antara jenama legend Swiss yang kurang dikenali di dunia sini.

  Casing tebal dan berat lagi membebankan, begitu terasa bila sangkut ditangan.

Cutting yang mezahirkan KELASAKAN!

Kepada kau muslimin dan muslimat aku ucapkan selamat menyambut MAULIDUL RASUL...SOLLUALANABI!

4 comments:

  1. Anonymous8:52 AM

    jam ni terkenal di kalangan diver... tapi harganya.....kena pulak 150 ketul je kat muka bumi ni harganya ....erkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:28 PM

      Setuju anony

      Delete
  2. Salam kenal buat ~detik DUA belas...kalo masalah banjir Jakarta lebih paraaah ha ha ha..oya blog abang dah berkumpul di blog aku, http://arlojiunity.blogspot.com salam sukses selalu Watch Union

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam perkenalan pak Agus, terimakasih kerana sudi singgah dari jauh sana :) Mekasih

      Delete