Monday, May 13, 2013

BAHANG, BAHANG, BAHANG...

Seminggu dua ni  cuaca memang panas gila, bahangnya terasa sampai ke malam. Jalan terbaik ialah kerap mandi. Tapi perlu hati-hati menggunakan air paip di siang hari, khususnya time 'bersuci hadas kecik', ramai dah terkena! ...

"ADOIII! AIR PAIP PANASSS!!!" 
"Sah dah terkena! Mula-mula paip keluar air sejuk, tiba-tiba keluar panas pulak. 
Aku rasa air tangki tu dah boleh rebus telo la.."

BAHANG MAJALAH 3!
HOROLOGI dalam MAJALAH 3 (M3) telah bersiaran di TV3 jam 9 malam kelmarin. Sejam segmen kali ini membongkar dunia misteri horologi tanahair yang menfokus aktiviti golongan pembaik jam dan pembiak jam. Selesai siaran M3 aku dihujani sms dari rakan-rakan yang mengenali bagi mencungapkan lafas tahniah.

Terimakasih pada pihak TV3 serta krew dan semua kekawan yang terlibat memertabatkan H4U (Horologi for unity) menjadi platform berukuwah yang semakin berkembang rancak.

"PERGHH malam tadi keluar M3 tuu" -satu sms aku terima.
"Lama kau senyap! mana pergi"-balas aku
"Aku dah tak main (jam) la, semua dah jual"-balasnya.

Sebelum sahabat ini kami kerap berhubung dan bersembang, namun bila beliau 'pencen jam' kami seolah-olah terputus hubungan. Jelaslah betapa berfaedahnya berhobi ini, kerana dengan berhobi kita dapat meramaikan 'saudara' tanpa pertalian darah atau keturunan.
 
 BAHANG PRU13!
Hujan petang sehingga ke malam menyejukan sedikit bahang pilihanraya (PRU13). Seminggu aku diserang kesibukan berkaitan PRU13 namun alhmdulillah, dalam kesibukan itu aku dapat memekakkan diri dari suara-suara berbaur provokasi dan pitnah dengan mengalihkan pandangan pada seketul besi ditangan...

 ....Seiko Profesional Diver 300m yang sarat dengan kualiti! Tak aku termakan oleh sorakan atau pujukan perayu undi, aku keluar mengundi bertemankan si gagah ini.

'2 lebih baik dari 1', seronok memerhati dan membandingkan perbezaan.

 Kalau korang perhatikan dekat-dekat keduanya ada sikit perbezaan khususnya pada bucu dan penjuru tuna case...

...Ada nampak?

Hanya jam diver yang menampilkan ciri-ciri berani dan lasak.

Seiko tuna merupakan jam idaman sejak aku kecik lagi iaitu 5 tahun dulu, namun memandangkan sukar nak dapat dan dibantutkan lagi dengan harganya yang mahal maka aku simpan saja niat suci ku itu.

Model baru mencecah RM3,500. Manakala nilai 2nd hand (lama) masih RM2,000-2,500. Tapi itu bukan soalnya, model pertengahan  ini lebih dicemburui dari model barunya.

Dengan tali kulit hijau dan coklat lagi nampak segak.

 Wajah yang kanan dilindungi glass sapphire.

Cuaca basah atau kering, hujan atau panas semua itu berubah menjadi keseronokan kalau tuna sangkut di tangan.

Tak semua jam selam mampu memberikan 2 kepuasan, iaitu kepuasan mata dan tangan, tapi ini satu-satunya paling lama bertakhta ditangan.

6 comments:

  1. OUFFFFF MENANGISSS

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jom nangis sama, wawawaaaaa....

      Delete
  2. ternganga dan meleleh air liur je ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. SJ, apapun bangsa jam, seiko gak yg melekat kat tangan haha

      Delete