Sunday, January 6, 2013

ASKAR KAMIKAZE! (Episod ke-2 siri Kamikaze)

Menurut nenek aku dulu, askar-askar jepun mara ke pelusuk negeri dengan mengayuh basikal aje. Begitu pun penjajah British terpaksa berundur dan menyerah akhirnya.

  Tapi nenek tak sebut pulak taktik serangan kamikaze ketika Jepun mengempur British di Malaya ...

Berbeza dengan jam military Swiss skuad 'kamikaze' Jepun mempunyai sejarahnya sendiri. Walaupun 7s26 ini lahir 30 tahun kemudian namun ia masih melekat 'bau' sejarah perang Jepun.

 Berbeza dengan jam pilot kebanyakan jam military agak kecik-kecik belaka. Sebetulnya tangan aku segan nak pakai jam kecil, tapi ia tak segan menyarung jam MILITARY BIAR PUN KECIK!

 Err...tapi kalau kecik sangat jenuh askar gurkha ni nak selak-selak tangan setiap kali nak tengok jam...

Wajah klasik sebuah jam military! Berbagai jenama silam jam military memiliki wajah serupa ni.

Sungguh pun body tak segagah jam diver namun ia kelihatan lincah dan lasak. 

Ciri-ciri military begitu mesra dengan keadaan persekitaranya.

 "Model apa boleh simpan bang?" Itulah bunyi soalan yang selalu di kamikaze kepada aku. Jawapan aku ialah "Model diver atau military".

 Jenis tali apa pun boleh masuk.

 Hijau celoreng ni memang uniformnya tapi kalau jam tanggal jatuh semak memang wasalammm...

 Muka hijau boleh digandingkan dengan banyak strap warna kegemaran.

Model kiri dan kanan berbeza bentuk dan saiz. Seiko kiri berdiameter 36mm manakala kanan (Seiko5) 38mm.

Yang ini agak unik, tertera 'LNT 1972-2002' pada glassnya. Apa maknanya ye? Haha...dulu puas aku ngecek tapi tokey tak mau jual, dekat 3 tahun akhirnya aku berhasil...hehe.

 KAMIKAZE... satu kepuasan memakai sebuah jam military!

1 comment: