Friday, August 31, 2012

MERDEKA!

Selepas menyambut Hari Raya kini umat Malaysia beraya lagi, iaitu  merayakan hari Kemerdekaan ke-55 Malaysia...Tahniah buat tanahair ini dan warga seisinya.

Seiko 'sawtooth' ini merupakan jam quartz terbaru dalam ternakan aku. Sedia maklum aku lebih mencintai enjin automatik berbanding quartz/solar/dsbnya, akan tetapi jauh disudut hati ku masih ada ruang untuk jam-jam berjantung bateri seperti ni.

Ciri yang aku utamakan pada jam quartz ialah: bentuk + berat! Ciri-ciri itu terdapat pada jam diver ini! 

Sawtooth mendapat nama dari bentuk gigi bezelnya ini, dan ia serupa dengan bezel MM600 springdrive.

Tak silap aku model mirip spesis 'tuna' ini masuk dipasaran 3 tahun sudah, kini ia semakin susut di pasaran dan sukar ditemui lagi.

Malah harganya lebih mahal dari Seiko monster (automatik)!

Sewaktu aku jumpai dikedai jam ni dah kehabisan bateri, bermakna lebih 3 tahun tersadai disitu...

Memandangkan model ini kini tersangat payah ditemui dimana-mana maka inilah saat untuk aku memilikinya. Kerana bagi aku ia bisa menambah keunikan pada koleksi sedia ada.

Kelebihan enjin quartz ialah ia lebih menepati masa, lasak dan mudah di selenggara. Kalau nak tahan puluhan tahun keluarkan aje baterinya, ada sesetengah kedai buat begitu.

Casing berskru yang boleh dilucutkan, ia berfungsi sebagai perisai bagi melindungi bezel dan komponen utamanya dari  anasir perosak.

Seolah-olah ia sebuah kubu besi yang membenteng jam dari segala bentuk serangan laut, darat dan udara...best!

Sangat kemas dan tak mengecewakan mata.

Cantik, malah sesuai diletak tengah meja sebagai hiasan kerana...

...jam yang cantik tak perlu lagi memaut tangan.

Kalau tak silap aku inilah 'sawtooth' yang dulu pernah disebut-sebut oleh otai bro Radzi (thetick-thetick.blogspot.com)... yang mana ketika itu aku tak pernah ambil tahu tentang kewujudan nama itu...

No comments:

Post a Comment