Tuesday, August 7, 2012

BASIKAL GONDOL DAN AIR CINCAU...

Tahun 1970-an aku masih budak hingusan lagi, keluar rumah selalu berkaki ayam, tu sebab mak aku tak bela ayam, takut aku bawak taik ayam masuk rumah.

Sebetulnya aku tak suka berselipar sebab semua selipar kat rumah dah dirojakkan, sebelah lain sebelah lagi lain, sebelah beso sebelah kecik, maklum le masa tu selipar diguna sampai rabak, kalau putus disambung dengan kawat untuk dipakai lagi, dah putus 4 baru dibuang haha. Kekadang kat tangga rumah betabur selipar belah kiri aje.... selipar kanan jahanam dulu.

Setiap petang sebelum berbuka puasa bapak suruh aku ke kedai beli air batu (ais batu). Biasanya bersama adik aku ke kedai Ah Gong berboncengan dengan sebuah basikal tua (Basikal era British yang besar dari basikal biasa).

Tayar basikal gondol takde mud-guard, jadi kaum kerabat aku panggil BASIKAL GONDOL! Gondol tu sebutan orang jawa yang bermaksud BOTAK. (Taukah korang? Masa aku kecik dulu basikal perlu bayar lesen/cukai tau!)

Nak kayuh basikal gondol ni susah sikit kerana basikal tua buatan England ni besar, tinggi dan berat, palang basikal pun dah sama tinggi dengan jambul aku. Jadi sebelum kayuh adik aku kena tolong tolak laju-laju dulu, bila basikal dah gerak baru le aku masuk mengayuh dengan sebelah tangan berpaut pada palangnya dan sebelah lagi pegang batang handle, bila basikal dah jalan baru le adik aku lompat  belakang... serupa macam kapal terbang nak berlepas haha.
Tapi pernah kami terjunam ke parit kerana landasan tak cukup panjang...
  
"Tolak kuat-kuat la!" Apa lagi sambil terbongkok adik aku tolak basikal laju-laju, tak perasan parit depan rumah dah dekat, aku nak tahan dah tak sempat, brek kaki pun dah tak lekat,...perhabisnya semua terjun parit... lawaknya ketika basikal terjun parit tangan adik aku masih lekat kat carrier basikal haha.

Dulu ais batu dipotong dengan gergaji macam potong kayu, kumdian dibungkus dengan kertas. Masa bawa balik aku sempat jilat ais atas basikal hehe sejukk...(ketika balik giliran adik pulak membonceng aku haha...macam gambor atas tu)

Sebetulnya, bapak aku suka berbuka puasa dengan air cincau, ia menyejukkan badannya yang penat mengayuh beca. Hanya dalam bulan puasa kami diajar berbuka dengan air cincau kegemarannya tu.

Air cincau ni dia sediakan sendiri tanpa campur tangan mak, aku tengok dia ambik besin besar, kumdian bubuh air paip (dah dimasak la..), kumdian masukkan cincau dan gula pasir dan terakhir dia masukan bongkah ais pelan-pelan supaya air cincau dalam besin tak tumpah.

Satu pekara lagi ialah bapak aku tak membenarkan mana-mana pihak pecahkan bongkah ais tu! tujuannya supaya bongkah ais tahan lama. Jadi susah aku nak ceduk air cincau dengan bungkah ais duk tengah besin, sempit! Setiap kali nak kaut air cincau bungkah ais pun ikut terpusing, ...emmm kekadang bengang jugak aku. Sebaliknya bapak aku kata cara aku tu salah... Cara yang betul dia tunjuk ialah....

KUANG, KUANG, KUANGGGGG..
Angkat dan tuanggg...
aku tak le buat...berat beb!

Begitulah asam garam kehidupan kampung tahun 70-an. Dimana yang susah tak menjeritkan kelaparannya apatah lagi menyalahkan takdirNya meskipun takdir mereka itu ditangan insan-insan lain.

5 comments:

  1. cerita yg sangat bernostalgia.... hehe

    ReplyDelete
  2. dapat rasa juga sedikit sebanyak kenanganku bersama atuk nenek masa kecik-kecik

    ReplyDelete
  3. beli ais batu masa bulan puasa mmg nostagia sungguh....

    ReplyDelete
  4. cerita yg patut dijadikan iktibar pd budak2 skang yg celik je mata ...peti ais dah tersedia...nk air batu capai jer.teringat aku dulu beli áis kepal'.(cam ABC la) tp dikepal2 dan diletakkan gula melaka.BTW bro aku minat dgn hasil kartun hang.memang berbakat sbg kartunis.

    ReplyDelete