Saturday, April 21, 2012

Berkelana di Muara...

Muar di istihar sebagai BANDAR DI RAJA JOHOR baru-baru ini. Alhamdulillah, bandar Maharani (nama lama) ini semakin sibuk dan berdebu, dulu sekitar 1970-an beca-beca sibuk berkeliaran mengutip rezki dilorong-lorongnya dan seorang dari mereka itu adalah arwah ayah aku.

Dulu beca lebih banyak dari kereta, ia menjadi nadi pengangkutan utamanya. Pernah aku jumpa seorang pengayuh beca dari Melaka ke sini menghantar penumpangnya! Jarak lebih 40km! 

Aku tinggalkan seketika cerita itu, ketika bercuti di kampung adik aku turut balik bersama 'teman'nya ini, mata kuyu dengan mulut nganga badak. Model awal...

....Kawasaki er-6n. Ketika mencubanya mesin 600cc ini menerkam jalan dengan rakus sekali.... Ketika kelajuan hampir 170km/h mulut aku tergangga dikepak angin, nak katup terpaksa slow down balik haha....

Kisah moto kita letak tepi dulu, kita alih tajuk utama yang menghangitkan peminat Casio seMalaysia.
"San, ko ada Casio Eminem tak?" tanya kawan aku beberapa bulan lepas.

 "Keparat betul la! Dia nyanyi tapi tangan duk tunjuk pakai Gshock!" bengangnya lagi. Sebetulnya ramai bertanyakan aku model ni , tapi memang payah jumpa! Kalau cari pun jumpa kat internet jer hehe.

Kedua-dua model ini popular kerana menjadi 'model' dalam video klip artis antarabangsa...

Memang lawa, semua rakyat Malaysia sukakanya...

Putih, merah dan skrin kebiruan...

Model klasik yang tak pudar sehingga sekarang.

Inilah yang eminem pakai.

Digital  padan dengan konsep lasak.

Kalau mata kata cantik apatah lagi tangan yang memakainya...

Sebagaimana hitam atau merah, putih juga sangat garang.

Lewat petang ketika perjalanan ke ibukota aku singgah di sebuah masjid indah di kuala sungai Muar,  berkelana ditebingnya sehingga senja lenyap... Alhamdulilah, hanya dibandar kecil ini Casio itu berjaya aku jumpai.

No comments:

Post a Comment