Monday, August 29, 2011

"SELAMAT HARI RAYA DARI KAMI DIPERBATASAN!"

Pada era 70-an saki daki komunis masih bersembunyi di Sempadan Malaysia-Thailand. Maka dikala itu setiap parajurit mesti merasai pengalaman getir 'operasi dihutan' membenteras komunis di hutan sempadan. Diantara mereka ada yang terkorban, meninggalkan balu dan anak-anak yatim. Ada juga diantara mereka yang hilang anggota akibat periuk api. Banyak lagi kisah-kisah gigih dan sedih yang aku kutip dari pengalaman pakcik-pakcik dan jiran kampung yang pernah menyertai tentera dikala tu.

Memandangkan tahun 1970-an itu masih hampir dgn 'operasi dihutan' maka kami kanak-kanak kampung kerap menjiwai pengalaman mereka disetiap hujung ramadan dengan semangat yang serupa. Tiap-tiap malam main 'perang-perang'!...

Apapun ancaman komunis di hutan telah berlalu, dan generasi kini tak mendengar lagi berita-berita diperbatasan sebagaimana kami dulu. Kepada semua anggota keselamatan aku doakan selamat menjalankan tugas negara.

Kepada kawan-kawan yang sudi singgah sini, aku mohon maaf jika ada tulisan dan lukisan aku menyondol perasaan korang... dan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI untuk semua!

1 comment:

  1. aku sojar pencen... tapi bukan sojar jaman komunis! aku sojar jaman moden... huihhhh macam2 cerita aku dengar dari "orang lama"... masa operasi atau kat kawasan operasi, nak bakar lemang sebatang pun tak bleh... pasal apa skot??? takut kena hantam dengan "lemang komunis"... kebabo...kebabo...kebabo... tembakan mortar aka lemang 60mm!!! haruuuu... selamat menyambut hari kemerdekaan untuk semua rakyat Malaysia... ingati jasa dan pengorbanan perajurit2 kita yang terdahulu samada askar mahupun polis... tabik springggggg!!!!

    ReplyDelete