Thursday, April 14, 2011

TISSOT DIVER 1960an

Adil, apakah adil? Ada yang berkata adil bermaksud pembahagian sama rata. Jawapan itu betul tapi kurang tepat, adil pada pengertian itu boleh jadi zalim pada situasi tertentu. Adil dalam definisi Islam ialah meletakkan suatu pada tempatnya. Bukan samarata.

Si adik yang bersekolah tahun 3 diberi wang saku RM2 menuduh bapanya TAK ADIL apabila melihat abangnya tahun 6 mendapat RM4. Si adik melihat KEADILAN dari ukuran/nafsunya sendiri tanpa melihat aspek lain yang mana si bapa mengagihkan adil menurut keperluan mereka yang berbeza. Jika si bapa memberikan sama rata RM4 kepada si adik, mungkin si abangnya pula kata si bapa tak adil dan akan minta lebih lagi untuknya pula!. haha parah.

Melihat sesuatu dengan kacamata yang adil langkah utama sebelum kita bertindak pada adil seterusnya, kegagalan itu menyebabkan seseorang yang mencintai keadilan bertindak zalim tanpa diduga. wasalam...

Apakah adil jika seketul jam vintaj 1960an ini dibayar lebih mahal dari seketul model baru setarafnya?

Haha cuba korang buat pertimbangan sendiri.

Mungkin pertimbangan korang tak sama dengan pencinta dan pemilik jam-jam lama ni. Murah bagi mereka mungkin mahal bagi kita dan begitulah sebaliknya, bahkan nilai seuatu jam pula berbeza menurut sudut pandangan masing-masing.

"Kenapa kat sana murah tapi kat sini mahal?" begitulah pertanyaan yang selalu dilontar kat aku.

Setiap jam memiliki 'latar' yang berbeza...hanya peminat/pembelinya yang 'mahu faham' perbezaan itu. Apa yang jelas sesuatu jam vintaj tinggi nilai sejarahnya.

Mungkin atas sebab itu kawan aku sedang memburu model Omega yang menjadi 'saksi' dalam kes pendedahan video lucah seorang pemimpin pembangkang baru-baru ini huhu... Omega apa ye?

Tissot diver tahun 60an ini mempunyai kualiti rekabentuk.

Lapisan bezel

Gigi Ring bezel macam duit syiling lama, kalau tak silap nama RINGGIT sempena gigi pada tepi syiling Malaysia itu.

Seorang yang suka pada kehidupan yang sederhana dan ringkas mungkin senang dengan penterampilan Tissot ini.

Simple design! Design yang terlalu 'berat' tidak begitu sesuai untuk produk kecil seperti jam ni, kerana dari jarak jauh ia kelihatan berserabut.

Koleksi cukup berhantu dari Uncle Luv! Terimakasih Uncle!

4 comments:

  1. Anonymous1:09 AM

    macam titus calypsomatic

    ReplyDelete
  2. Sapa kawan ko yang memburu Omega saksi tu? Aku rasa aku kenal dia ...

    ReplyDelete
  3. agak2 omega apa man?

    ReplyDelete
  4. Susah mau jawab wo, sebab dengarnya ada additional features yang tak sama dengan model yang jual kat kedai. Kita tungguuu ...

    ReplyDelete