Saturday, May 2, 2015

Sejarah mengajar kita menjadi lebih dewasa...

Begitu le ungkapan lagu popular dendangan Jay Jay dan Khadijah Ibrahim. Sejarahlah yang mendewasakan akal fikiran kita apatah lagi sejarah itu banyak yang pahit dari yang manisnya.

.1975 bas mini diperkenalkan. Lebih 20 tahun ia beraja dijalanraya Kuala Lumpur. 1986 aku kerap berasak-asak dalam bas mini 25 dari ibukota ke Kampung Pandan. Walaupun bas dah sarat dengan penumpang tapi jangan risau, kambing tepi jalan tahan pun basmini akan berhenti haha. "Belakang lagi! Belakang lagi" kondaktor bas akan sumbat sampai muat.

Pertengahan 1980-an bercambah kumpulan2 muzik rock kapak tanahair. Masa tu bas-bas mini dipandu oleh abang-abang rocker. Waktu jalan sesak gila bas main lagu-lagu popular, berjam-jam berdiri dan berasak pun tak terasa sangat. Ingat ye, masa tu handpon tarak! Jadi nak berhibur kena masuk bas mini jugak hehe..

 Sebulan sekali aku berulang alik Serdang-Kuala Lumpur. Turun dari bas mini 25 aku ke Puduraya naik bas panjang Toong Fong pulak, setesen bas paling sibuk dan sesak! Bila bas sampai kena cari tempat duduk yang selamat, sebab bila bas bergerak rasa macam naik roller coster nanti khususnya bila bas meredah jalanraya luar kota.

Kebanyakan pemandu bas ketika tu memandu gaya berlumba. Selekoh maupun bonggol depa redah macam bas takde brek. Aku ingat lagi 1987, bas yang aku naiki layan selekoh sehinggakan seorang makcik dikerusi terduduk atas lantai bas. Jalan belok-belok tambah pulak bonggol-bonggol di taman perumahan Serdang, sesapa yang duduk kerusi belakang bas memang senak dibuatnya.


Beralih pasal jam pulak.
 Bagi peminat jam tentu arif dengan satu model Orient ni kan?

KING DIVER!

Jarang-jarang jumpa model ni tapi kelmarin aku dapat meramas secara ekslusif koleksi seorang sahabat ni.

Belakang gambar ikan duyung jantan...haha

Rekabentuk yang begitu ringkas sesuai dengan keperluan seorang penyelam.


Dua model military yang cute tapi garang sesangat.

Jam military dan jam diver memiliki beberapa ciri yang serupa cuma saiz jam military sikit kecil bagi menyempurnakan misi-misi bahaya dalam situasi berbeza dari jam diver.

Yang ini dengan H3 tube gas. Dial klasik yang masih diminati sampai bila-bila

Jarum dan indek jam dipasang tiub-tiub kecil yang menyala dalam keadaan apa pun.

Antara model militarmilik king otai Pak Syed blogger klasik Irhomdeys.

Model chrono Seagull (China) yang dikeluarkan khas buat golongan elit tentera China.

Namun hanya beberapa ribu sahaja model ini sangkut ditangan orang serata dunia.



Terimakasih kawan, kerana kasi pinjam biarpun seketika.

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete