Saturday, February 14, 2015

Bayu berpuput lembut...

Hujan yang turun bagaikan mutiara
Berkilau bersinar berkerdipan
Subur menghijau bumi terbentang
Dan bayu berpuput lembut

Cinta yang bersemi
Diwaktu hujan turun
Menyirami ketandusan hati
Dan hujan turut mengiringi
Engkau pergi...

Begitulah sedikit rangkap dari lagu 'Hujan' nanyian biduan negara Allahyarham Sudirman. Sejak kebelakangan ini pun aku kerap layan lagu-lagu nanyian beliau yang bermutu dan sedap bahasanya.
Begitulah juga keindahan yang tersulam pada model
 LORD MATIC 5606-7130 ini...


Bahkan BOBOT dan BEKKK pun tenang dengar lagu-lagu klasik  walaupun depa tak paham.






Movement seiko 5606 dikatakan terbaik dikeluarkan Seiko pada era 1960 dan menjadi asas enjin-enjin GS!

 
Nipis macam takde enjin...

Nak tengok enjin sikit leceh..

...sebab kena bukak depan. Kalau tak cukup alat jangan mandai-mandai macam Bekk tu, rosak bahasa.

Ciri-ciri Grand (Seiko).

Jarum minit halus sehalus jarum saatnya.

Bentuk klasik dan menawan.

Baru aku tau logo 'S' itu ialah STELUX (Tong Sia) yang menjadi pembekal brecelet Seiko suatu ketika duluuuu.. aku ingatkan Superman.

Aku suka bentuknya sebab aku berkira pada bentuk.

Kerana bentuk memberikan keselesaan mata.

Mesera dengan suasana pejabat.

Tonggeng sikit wak. Haa aku dah kata, nak masuk kena ikut depan.

Sikit persamaan dengan GS (bawah).


Kalau berhobi elok simpan satu dua model berbeza bagi menyempurnakan fitrah manusia yang tak rasa cukup pada 1.

Sekor lagi LM belaian manja otai Radzi (thethick-thethick.blogspot.com) dalam artikel barunya di http://thetick-thetick.blogspot.com/2015/02/vintage-bm-seiko-lord-matic-5606-7000.html

Banyak ilmu berguna yang terselit dalam artikel2 beliau. Elok baca supaya kita tau sikit sebanyak sejarah pembangunan enjin2 Seiko ni. Kerana setiap model Seiko memiliki keunikannya.

4 comments:

  1. Lawak btul sketsa putput..haha ambo ktawo sorang2

    ReplyDelete
  2. Put put puut..klakar la

    ReplyDelete