Monday, April 29, 2013

Hantu raya di malam pilihanraya...

Satu kisah seram yang terjadi 35 tahun dulu, juga berlaku di musim pilihan raya.
Balik mengaji nampak lembaga putih terpancang atas pokok durian dusun tepi jalan!





Seiko Liner merupakan spesis mirip kura-kura yang membiak subur sekitar 1960-70an.

 Tak seperti manusia spesis ni mengawan setahun sekali aje, emm macam tunggu 'raya' pulak. Bayangkan kalau 'mengawan' manusia diatur oleh musim, macam musim duku langsat?... emmm

Merangkak dengan 4 kaki.

...berjalan dengan enjin kunci SEIKOSHA (chronometer), maaf aku lupa nak snap tapi dari luar rumah dah dapat didengar ngaummm enjinnya...

Seluruh anggota masih diselimuti ketulinan. Huruf 'S' pada crown yang takde pada spesis-spesis kebanyakan.

   Sekitar awal 1970-an kebanyakan jenama dipasaran ketika itu mempunyai rekabentuk serupa ini, ringkas dan menawan.

Font italic (sereng) yang cantik, masa sekolah dulu aku suka tulisan 'sereng', susah nak baca tapi cantik!

 Bila memandang wajahnya kisah-kisah silam terus saja bergentayangan di fikiran, teringat aku seorang sedara dari kota datang beraya di rumah, ketika dia mencapai kuih di meja aku terpandang jam tangannya saling tak tumpah serupa ini, kalau tak silap aku jenama Titus.

Nipis dan ranggup.

Gaya klasik era 70-an.

 Enjin kunci keluaran SEIKOSHA (chronometer), maaf aku malas nak buka, kerana enjinnya masih berdrummm kencang.

Potongan kaki yang aku sangat minat, lurus ke bawah.


Kuning tembaga warna yang bertenaga.



Masih mencengkam! Sesekali memakainya untuk menikmati mod yang berbeza.

No comments:

Post a Comment