Monday, June 25, 2012

BELI CERTINA DS ACTION RM2K! MANA SEDEKAH AKU?

Begitulah persoalan makna SEDEQAH setiap kali aku MEMBELI dan MEMBERI. Yang mana lebih ibadah?

Tuhan tahu kita tak mampu bersedekah dengan MEMBERI saja, maka Dia ciptakan kita nafsu agar kita selesa bersedekah dengan cara MEMBELI.

Teringat aku ketika makan disebuah warung datang seorang meminta sedekah, lalu aku hulur RM1 aje. Seketika kemudian datang seorang perempuan membawa sekarung kerepek "RM10 untuk 3 bungkus" katanya, bukan nak makan pun tapi dengan niat nak tolong aku beli juga, maka yang pasti dia tentu dapat untung lebih dari RM1 manakala aku juga mendapat ganjaran sedekah berupa 3 bungkus kerepek hehe.

Certina DS ni adalah amalan SEDEKAH terbaru aku sebanyak RM2K...emmm, apande ni? Tu la tadi aku cakap, tuhan tau aku tak mampu ikhlas sedekah RM2K begitu aje, kalau RM2 mungkin boleh la lena, tapi kalau ratus/ribu-riban? Maka dia utuskan dalam diri gerak napsu/yang dengannya aku redhoo (huhuu..) melepaskan RM2K.

Jika kita di anugerahiNya kemampuan berupa wang maka usah le kita kedekut dan kikir, kerana KEMAMPUAN itu sendiri adalah HIDAYAH-Nya kepada kita. Jangan anggap hidayah Allah hanya berupa gerak hati semata-mata, begitu pesan seorang teman.

(Licin dan kemas)
Jadi, apabila berhajat barang suatu maka janganlah kita merasa untung dengan jalan pemberian/percuma berbanding mereka yang mendapatkannya dengan jalan membeli. Kerana sebenarnya orang yang membeli itu lebih baik ibadat (usaha)nya dari kita yang mendapatnya tanpa tumpah peluh! 

Selain comel dan sedap dimakan..errr (haram makan ye!) kura-kura juga  menjadi simbol DS ACTION ni. 

Sebaik jentera Swiss ni jatuh ketangan maka aku pasangkan ia dengan kulit hitam tebal teristimewa.

Penyelam Certina 2012 ni saling tak tumpah macam TAG HEUER! Bahkan menurut tokey kedai model baru ini sangat mantap dan sendat dengan kualiti setanding jenama sombong dan bongkak tu,...tah apa speselnya tak pasal-pasal TAG jual mahal...emmm bengang aku.

Jarum saat separuh merah dan bulat putih ditengahnya...CUN WEI!... (Bukan Chun Wei)

Kerana terbayang dan terngiang-ngiangkannya dekat sebulan aku tak lalu makan ayam KFC, tidur pun mata tak pejam rapat, mulut lagi la pulak...

"Tokey..Luminus indeks tarak terang, malam susah mau tengok la" aku cuba jual pantun klasik ketika bertepung tawar harga dengan tokey, mana tau dapat rega cantikk. Tapi tokey balas pantun sekerat ... "Kalau mau telang lu buka lampu laa" apek tepung aku huhu.

Fuh, model kali ni memang kaya gaya.

Jarum jam bentuk tombak beracun, racunnn.

Tingkap hari bulan sangat kecikk, antara jam 5 dan 6. bagi aku saiz tu cantik dah. Buat apa nak di perbesar-besarkan hal-hal yang kecik, kan? Sekadar nak tengok haribulan bukan masalah sekarang nih.

ISO 6425...? Dah tentu angka ni besar maknanya sehingga dipapar di muka dial.

Bezel hitam kilau macam seramic, memang seramic kut?

Maaf le kalau aksi tangan aku ni nampak kasar dan kurang ajar sikit, err...tak de niat aku nak lempang sesiapa pun, sekadar hiasan aje.

Apabila kita mendapat sesuatu dengan percuma kita cepat teruja mengucapkan syukur, sebaliknya bila mendapatnya dengan jalan membeli kita tak teruja begitu sedangkan kemampuan membeli itu juga  suatu anugerah besar yang lebih mulia dan berantai-rantai pahalanya. 

Tapi walaupun begitu hal itu bukan mudah nak dihadamkan dihati dan menjadi ibadah selalu kerana diri ku yang masih subur dengan sifat-sifat manusia.

3 comments:

  1. walaupun byk kona, tapi aku tetap paham apa yg abg nak sampaikan, hehe

    ReplyDelete
  2. mekasih amar. nak terbitkan satu2 bahan/posting memang kerja berat. apatah lagi jika bahan2 'fresh' belaka. berjam-jam habis masa utk siapkan satu2 posting.

    ReplyDelete
  3. koleksi terbaru asan ni.... lawa DS Action tu ada apa2 makna ke san?

    ReplyDelete