Wednesday, September 14, 2011

Kemerdekaan seorang hamba...

Kemerdekaan seorang hamba adalah membebaskan diri dari jajahan nafsunya.

Namun bukan mudah untuk merdekakan diri dari ketuanan nafsu manusiawinya itu kerana sejak lahir diri sudah dikuasai olehnya yang merupakan 'kuasa besar' yang mempengaruhi semua gerak akal dan perasaan seorang.

Setelah berjaya memerdekakan negara (diri) dari jajahan nafsu manusiawi itu jihad (mujahadah) harus diteruskan untuk membebaskan pula kota (hati)nya dari penjajahan syirik dan kekufuran...

 Merdeka dalam sudut ini ialah perjuangan memerdekakan diri dari ketuanan manusia dan mengembalikan hati kepada ketuhanan Allah swt....perjuangan yang masih 'panjang'.

Selamat menyambut hari kemerdekaan negara yang  ke-54 pada semua rakyat Malaysia. Bumi yang berkurun dalam penjajahan kuasa barat dan timur Portugis- British- Jepun silih berganti...
 
...dan hari ini aku meraikan bulan kemerdekaan negara dengan Seiko 6309 made in Jepun..emmm...Jepun jugak mari huhu. Aku teringat masa kecik2 dulu, apabila bapak aku menyanyikan satu lagu Jepun, Agak mendayu-dayu iramanya maka aku tanya "Abah nanyi lagu atromen ke?". Jawab bapak aku " Dulu semasa Jepun perintah tiap pagi murid sekolah nanyi lagu Jepun sambil naikkan benderanya". Lagu negara Jepun agaknya.

6309 ini mempunyai sudut pandangan yang sangat menarik, khususnya bahagian tepinya ni yang membuat jam kelihatan nipis!

Separuh kepala crown terbenam dalam casing di kedudukan jam 4!

Istimewanya jam diver ini boleh dikenakan dengan semua jenis strap samada getah, kulit atau ....

Jika diberi pilihan antara Seiko SKX007 baru dengan yang lama ini semestinya...

...aku memilih 6309 ini sebagai teman berjalan.

'Cushion case'nya yang selesa, membuat tangan berbuai-buai  ketika berjalan...AUWWW!
Melentik jari I youuu...  (RM680 berserta ZLM22 rubber strap baru yg tiada di jual di kedai2))

No comments:

Post a Comment