Monday, July 11, 2011

SEIKO BIG BLUE (SOLD)

Sejak kebelakangan ini model-model Seiko vintage semakin payah muncul dipasaran, di beberapa pasar karat sesetengah model mengalami kenaikan luarbiasa. Mungkin Tsunami menjadikan faktor membuatkan model-model tertentu Seiko 'hilang' dari pasaran.

Seorang penternak yang aku temui kelmarin menyimpan 2-3 ketul setiap model Seiko kegemarannya! "Kenapa simpan lebih?" jerkah aku.
"Makin lama makin susah nampak, makin lama makin unik nampak" katanya.

Aku faham perasaannya tu yang mula terasa perubah cuaca itu, semakin jauh semakin sedikit dan semakin unik wajah-wajah ini. Mungkin manusia generasi moden kini yang kehidupan sekeliling dibentuk melalui teknologi digital sepenuhnya bakal melihat model-model lama sebegini dengan pandangan berbeza.

Ada yang berkata mereka lebih seronok melihat cara jentera lamanya berkerja.

Manusia mencipta dan terus mencipta yang merupakan tanda hebat perkembangan akalnya, tidak seperti haiwan dimana kehidupan 1000 tahun dulu sama saja dengan hari ini. Sarang burung atau lebah yang 'hebat' itu tak berbeza dengan 1000 tahun dulu.

Dunia manusia dunia yang mengkagumkan. Lihatlah kecanggihan teknologi sekeliling kita hari ini! sedangkan itu haya baru 1% dari hasil keupayaan akal manusia. Bayangkanlah jika 100% keupayaan itu ditejemahkan yang mungkin berlaku ribu tahun lagi.

Big Blue yang semakin sepi daan menyepi dipasaran sangat bernilai untuk dimiliki!

No comments:

Post a Comment