Thursday, January 27, 2011

SWISS ARMY

Untuk pengetahuan am korang, jam swiss replika original yang pertama aku beli ialah Swiss Army, kalau tak silap tahun 1986. Aku beli digerai kaki lima Chow Kit dengan wang bantuan kerajaan (biasiswa) pada harga RM60! Aku tanya sipenjual "ORIGINAL KE BANG?"Haha... "ORI.." jawabnya dengan selamba... Begitulah mudahnya aku diperdaya oleh diri sendiri, bukan salah sipenjual. Umpama jika serigala membaham kambing sipengembala, siapa yang bersalah? jawab!...

...haha ada yang jawab kambing yang salah.
Pada tahun 1996 setelah mempunyai pendapatan sendiri aku berjaya memiliki jam buatan SWISS ORIGINAl yang PERTAMA! model sama seperti dalam gambar ni yang aku beli di Pertama komplek berharga RM240.

Design militari dengan dial krim kekuningan yang kelihatan lasak. Jam ini milik seorang kawan aku penternak gigih jam-jam lama.

Ringkas dan senang dipandang mata satu ciri-ciri jam militari. Jarum digerak jentera quartz Swiss.


Logo '+' pada perisai, segelintir pengguna muslim mungkin kurang selesa.

Ciri-ciri klasik masih terlekat dibeberapa bahagiannya.

Lug agak istimewa, tebal.

Swiss Army jenama asal yang sekarang dah bertukar Victrinox Swiss Army.

3 comments:

  1. Lug ada iras-iras PAM Radiomir.

    ReplyDelete
  2. Masa kecik2 dulu, aku mmg admire Swiss Army... Mengidam sungguh waktu tu nak pakai. Gambar2 aku simpan dlm buu skrap aku.... aagghhh... aku dah buang plak buku tu dulu... hmmm....

    ReplyDelete
  3. Aku ada Swiss Army ... tapi Swiss Army knifela, ha ha!

    ReplyDelete