Saturday, December 7, 2013

T-SHIRT H4U 2014 VERSI 'KUFI'! (Tempahan dibuka!)


Salam berbahgia  kekawan Horologi semua.
Musim hujan datang lagi. Mendengar titik2 gerimis hati tenang sekali. Teringat masa dolu-dolu, bila keliling rumah penuh air (banjir) budak-budaklah paling gumbira, kerana dikala itulah mereka berpeluang main air puas-puas haha. 

Dolu-dolu, bila halaman rumah banjir kucing-kucing aku terpaksa buang air besar dalam rumah (berak laa..haha). Emak aku pulak memang pantang sangat kalau terserempak dengan selonggok taik kucing dalam rumah, semua kucing akan dipersalahkan...dan tak terkecuali aku. Terpaksa le aku  cuci.

Kalau nampak depa berlonggok penjuru rumah itu tanda depa nak 'tabor'...hah ingat tu. Jangan terpedaya dgn lagak-lagak alim depa tu.

ILHAM 'KUFI'

Dikala aku menikmati gerimis senja tiba-tiba tempias setitik air ke mata, lalu terdetik dihati untuk memikirkan bagaimana wajah baru Horologi menjelang 2014. Lama aku termanggu lalu pandangan ku terhanti pada sebuah bingkai kosong di dinding!...Aku teringat seni khat 'Kufi'.

'Kufi' yang kini mula dikenali di Malaysia  sebenarnya telah muncul ratusan tahun dulu dimana huruf/abjad dibentuk dalam garisan lurus dan bersegi. Bahkan disebut bahawa teks awal kitab/alquran ditulis dengan Kufi.
Perkataan KUFI diambil dari nama KUFA, iaitu sebuah tempat di Iraq. Dimana pada zaman kegemilangan Islam Kufa menjadi medan seni Islam yang terunggul. Ayat-ayat suci Al-Quran yang menghias dinding dan kubah-kubah masjid ditulis dengan khat Kufi, dari situlah seni Kufi berkembang ke wilayah Islam yang sehingga ke Turki/Othmaniah. Namun begitu mengikut sejarah gaya ‘Kufi’ juga muncul dalam tulisan RUMI.

H4U gaya seni 'KUFI'

Gaya 'Kufi pada 'jam' H4U. (13.5cm x 5cm)

Ini pula 'Kufi' pada tema 'HOROLOGY FOR UNITY..!' (10cm x 10 cm)
Kedua-dua design H4U 2014 versi 'KUFI' ini bakal aku abadikan pada T-shirt hitam dan dicetak di depan dan belakang menggunakan teknik 'heatpress' yang lebih kemas hasilnya berbanding teknik biasa 'silkscreen'.

Untuk menambahkan nilai ekslusif  logo (3 warna: 3.5cm x 6cm) 'SPECIAL EDITION H4U 2014' dengan logo asal H4U (2010) dicetak di lengan kanan (Lihat visual di bawah). Ini aku buat untuk buat kesenambungan wajah lama dengan yang baru.

 Semua 3 grafik itu akan dicetak pada T-shirt 'Oren Sport' (180gsm) berwarna HITAM seperti visual diatas dan....

...Kepada kekawan yang ingin memiliki T-shirt ini boleh menghantar tempahan sekarang. Hanya 60 helai sahaja.

CARA TEMPAHAN:
HARGA: RM45 (COD/termasuk pos)
WARNA: HITAM
SAIZ: S, M, L, XL, XXL
CARA TEMPAHAN: Bankin ke Maybank ac. 114011119462 (Hassan b. Bahri) dan sms alamat penuh ke 0123939084.
TARIKH TUTUP TEMPAHAN: 15hb DISEMBER 2013 (tertakluk pada perubahan)

4 comments: